DASU Klasser
Als Gokart Klub
DASU klasser (Reglement 6)
Miniput
Klassen Miniput er en ”trænings-/legeklasse” hvor deltagerne får en begrænset mulighed for at lære kartingsporten at kende. Det vigtigste i klassen er at deltagerne får en positiv oplevelse.
Alder: Fra den dag man fylder 5 år til og med det kalenderår man fylder 8 år.
Vægt: Minimum 45 kg.
Chassis: Akselafstand maks. 900 mm, maks. 30 mm bagaksel. Camber og caster skal være fast og må ikke være justerbar. Er karten født med justerbar caster og camber, skal der monteres justerbrikker med 0° for justering.
Bremser: Forhjulsbremser er ikke tilladt
Motor: Honda CX35(4-takt), anbefales til klubkarts og 5-årige kørere. Comer C50(2-takt). Blue Bird(2-takt). Iame M1 (2-takt).
Karosseri: Påbudt, bagkofanger kan dog være af være af metal, den skal dog have en bredde som minimum dækker 2/3 af baghjulet.
Micro 60
Alder: Fra den dag man fylder 7 år. Der må trænes i klassen det år man fylder 7 år.
Vægt: Minimum 100 kg.
Chassis: Akselafstand 950mm +/- 5mm. 30 mm bagaksel. Skal enten være CIK homologeret til gruppe 3, eller opfylde kravene hertil.
Motor: 60 ccm stempelstyret med kobling i henhold til DASUs datablade for klassen. Max 11.000 omdr./min.
Karburator: 14 mm Dell’Orto PHBN 14, standard, standard efter DASUs datablad.
Udstødning: I henhold til tegning i datablade med efterdæmper.
Numre: Gul baggrund med blå tal
Særlige bestemmelser: Gearing: Motortandhjul: 11. Tandhjul. Bagaksel: se motordatablad for klassen. Bagfælgsbredde 145mm (+/- 6 mm)
Mini 60
Alder: Fra det kalenderår man fylder 9 år.
Vægt: Minimum 110 kg.
Chassis: Akselafstand 950mm +/- 5mm. 30 mm bagaksel. Skal enten være CIK homologeret til gruppe 3, eller opfylde kravene hertil.
Motor: 60 ccm stempelstyret med kobling i henhold til DASUs datablade for klassen. Max 14.000 omdr./min.
Karburator: 18 mm efter DASUs datablad eller efter CIK homologering.
Udstødning: I henhold til tegning i datablade med efterdæmper.
Numre: Gul baggrund med sorte tal
Særlige bestemmelser: Det er tilladt at køre med tandhjul og kæde af 215-standarden mindst frem til og med 2025.
OK Junior (OKJ)
Alder: Fra det kalenderår man fylder 12 år.
Vægt: Minimum 145 kg.
Chassis: CIK Homologeret, gruppe 2, maks. 50 mm bagaksel. Iflg. CIK
Motor: 125 ccm vandkølet reed–motor, CIK-homologeret. Identifikation samt modifikation: Efter CIK-homologering/specifikke regler for OKJ. Tænding og ledningsnet: CIK-homologeret for OKJ.
Karburator: 20,0 mm CIK-homologeret.
Udstødning: Ifølge CIK drawing no 2.10
Numre: Gul baggrund med sorte tal
Særlige bestemmelser: Klassen følger CIKs tekniske reglement (undtaget alder, vægt og dæk). Der må alene benyttes tandhjul og kæde af 219-standarden.
OK
Alder: Fra det kalenderår man fylder 14 år.
Vægt: Minimum 150 kg.
Chassis: CIK Homologeret, gruppe 2, maks. 50 mm bagaksel. Iflg. CIK
Motor: 125 ccm vandkølet reed–motor, CIK-homologeret. Identifikation samt modifikation: Efter CIK-homologering/specifikke regler for OK. Tænding og ledningsnet: CIK-homologeret for OK.
Karburator: 24,0 mm CIK-homologeret.
Udstødning: Ifølge CIK drawing no 2.9.
Numre: Gul baggrund med sorte tal
Særlige bestemmelser: Klassen følger CIKs tekniske reglement (undtaget dæk). Der må alene benyttes tandhjul og kæde af 219-standarden.
KZ2
Alder: Fra det kalenderår man fylder 15 år.
Vægt: Minimum 175 kg.
Chassis: CIK Homologeret, gruppe 2, maks. 50 mm bagaksel. Iflg. CIK
Bremser: To kreds firehjulsbremser. Efter gældende CIK-reglement.
Motor: CIK-homologeret (også tidligere homologeringer) vandkølede – indtil 125ccm. Encylindrede totaktsmotorer med gearkasse efter CIK-artikel 12. Herudover er X30 Shifter, Rok Shifter tilladt efter datablade, med en vægt 5kg lavere end KZ2.
Karburator: CIK-homologeret.
Udstødning: CIK-homologeret.
Numre: Gul baggrund med sorte tal
Særlige bestemmelser: Klassen følger CIKs tekniske reglement (undtaget dæk X30 og Rok). Der kan udskrives en ”KZ2 XL” førergruppe med en minimumsvægt på 190 kg. Der kan udskrives en ”KZ2 Master” førergruppe med en minimumsalder på 35 år og en minimumsvægt på 180 kg. XL kører med røde tal og Master kører med blå tal.
OK-N Junior
Alder: Fra det kalenderår man fylder 12 år.
Vægt: Minimum 145 kg.
Chassis: CIK Homologeret, gruppe 2, maks. 50 mm bagaksel. Iflg. CIK
Motor: 125 ccm vandkølet reed–motor, CIK-homologeret. Identifikation samt modifikation: Efter CIK-homologering/specifikke regler for OKN. Tænding og ledningsnet: CIK-homologeret for OK-N.
Karburator: 24,0 mm CIK-homologeret til OK-N.
Udstødning: Ifølge CIK drawing no 2.9. Udstødningsbegrænser på maksimalt 26mm.
Numre: Blå baggrund med gule tal.
Særlige bestemmelser: Klassen følger CIKs tekniske reglement. Der må alene benyttes tandhjul og kæde af 219-standarden.
OK-N
Alder: Fra det kalenderår man fylder 15 år.
Vægt: Minimum 155 kg.
Chassis: CIK Homologeret, gruppe 2, maks. 50 mm bagaksel. Iflg. CIK
Motor: 125 ccm vandkølet reed–motor, CIK-homologeret. Identifikation samt modifikation: Efter CIK-homologering/specifikke regler for OKN. Tænding og ledningsnet: CIK-homologeret for OK-N.
Karburator: 24,0 mm CIK-homologeret til OK-N.
Udstødning: Ifølge CIK drawing no 2.9.
Numre: Rød baggrund med hvide tal.
Særlige bestemmelser: Klassen følger CIKs tekniske reglement. Der må alene benyttes tandhjul og kæde af 219-standarden.
DASU Junior
Alder: Fra det kalenderår man fylder 12 år.
Vægt: Minimum 145 kg.
Chassis: Akselafstand 101-107 cm, maks. 50 mm bagaksel. Skal opfylde CIKs bestemmelser for chassis, men skal ikke være homologeret.
Udstødning: Skal opfylde motorens homologeringsattest. Der skal monteres efterdæmper som OKJ jf. CIK drawing no 2.10.
Tilladt materiel: 125 ccm vandkølet motor. Materiel som er eller har været godkendt i følgende klasser: X30 Junior, Rok GP Junior. Alle motorer efter producentens motorhomologering / datablade, som findes på DASU.dk.
Særlige bestemmelser: Klassen skal præmieres samlet. Yderligere kan følgende førergrupper præmieres:separate motor-førergrupper.
DASU Senior
Alder: Fra det kalenderår man fylder 14 år.
Vægt: ROK DVS: 170 kg, XL: 183 kg. X30 og Rok GP: 160 kg, XL 173 kg.
Chassis Akselafstand: 101-107 cm, maks. 50 mm bagaksel. Skal opfylde CIKs bestemmelser for chassis, men skal ikke være homologeret.
Udstødning: Skal opfylde motorens homologeringsattest. Der skal monteres efterdæmper som OKJ jf. CIK drawing no 2.10.
Tilladt materiel: 125 ccm vandkølet motor. Materiel som er eller har været godkendt i følgende klasser: X30 Senior, Super Rok, Rok GP, Rok DVS. Alle motorer efter producentens motorhomologering / datablade, som findes på DASU.dk ROK DVS udskrives af DASU senior til sæsonen 2025, men videreføres i bilag A.
Særlige bestemmelser: Yderligere kan følgende førergrupper præmieres: Master, XL samt separate motorførergrupper. For DASU Senior gælder ”Master” er fra det kalenderår man fylder 35 år. Vægt skal angives på frontskjold. XL kører med røde tal og Master kører med blå tal.
F100DK (Klassisk)
Alder: Fra den dag man fylder 20 år.
Chassis: Karter fra perioden, med eller uden bodywork.
Motor: 100ccm luftkølede som i perioden.
Udstødning: Som i perioden, dog kan banens miljøregler kræve efterdæmper til daglig træning.
Særlige bestemmelser: Specifikke regler findes på DASU.dk.